۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
تعداد بازدید: ۷۴۵۵۲
رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی گفت: گمرک به‌ تازگی آمار صادرات نفتی را هم در کنار صادرات غیر نفتی آورده که سنت جدیدی است! چرا که طی چهار دهه‌ گذشته به‌ طور معمول ملاک‌ عمل، صادرات غیر نفتی بوده‌ اما با محاسبه آمار صادرات نفتی، تراز تجاری مثبت می‌شود!
کد خبر: ۳۶۲۹۱

عواملی که به کاهش صادرات سال جاری دامن زد| سنت جدید دولت سیزدهم در مثبت سازی تجاری!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،  محمد لاهوتی با اشاره به منفی‌ بودن تراز تجاری در سال‌جاری، اعلام کرد: طبق آمار ۱۱ماهه گمرک، ارزش تجارت خارجی در بخش صادرات و واردات حدود ۴۴‌.۸ و ۵۹ میلیارد دلار بوده اما در احتساب این رقم، صادرات نفت و خدمات فنی و مهندسی منظور نشده‌ که طی یک دهه‌ گذشته بزرگ‌ترین تراز منفی بشمار می رود.

علاوه بر این گمرک به‌ تازگی آمار صادرات نفتی را هم در کنار صادرات غیر نفتی آورده که سنت جدیدی است! چرا که طی چهار دهه‌ گذشته به‌ طور معمول ملاک‌ عمل، صادرات غیر نفتی بوده‌ اما با محاسبه آمار صادرات نفتی، تراز تجاری مثبت می‌شود!

گرچه همه این درآمدها در مجموع درآمدهای ارزی به‌شمار می‌آید اما از آنجا که سیاست‌‌‌‌ ایران مبتنی بر فاصله‌‌‌‌گیری از اقتصاد نفتی بوده و آمار صادرات غیر نفتی اهمیت بیش‌‌‌‌تری دارد، ارزش صادرات غیرنفتی طی ۱۱ماه سال‌ جاری حدود ۸.۸‌ درصد کاهش داشته و آنچه بیشتر سبب‌‌‌‌ ساز این کاهش شده، سیاست‌های ارزی است که بر صادرات سایه انداخت.

از جمله این سیاست‌ها رفع تعهد ارزی در صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی است. نرخ ارز مبادله‌شده در سامانه نیما در این‌گونه کالا به‌صرفه نیست. سختگیری‌‌‌‌ در وضع عوارض و مالیات‌‌‌‌های علی‌‌‌‌الحساب، تحمیل عوارض صادراتی، محدود‌ کردن صادر کنندگان در فروش ارز به‌صورت توافقی و ممانعت از روش‌هایی غیر‌از سامانه نیما و مکلف‌ کردن ارز حاصل از صادرات به عرضه‌شدن در سامانه نیما نیز از به کاهش صادرات سال جاری دامن زد.
 
میان سیاستگذار ارزی و صادرکنندگان در زمینه نرخ ارز چالش‌هایی وجود دارد و تا زمانی‌که سیاست‌‌‌‌ را به سمت نزدیک‌شدن نرخ آزاد و نرخ نیما هدایت نشود این چالش‌ها برقرار خواهد بود و هر‌ساله کاهش صادرات آن‌هم در شرایطی که نیاز به افزایش صادرات است مشاهده خواهد شد. فاصله‌‌‌‌ای که امروز میان نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد وجود دارد بسیار زیاد است و پیامدهای آن غیرقابل جبران به‌نظر می‌رسد.


برچسب ها: #واردات کالا #صادرات تراز تجاری گمرک #تجارت خارجی
ارسال نظر
آخرین اخبار